Volkswagen Golf 1.6 MPi 16v – Jeden dílek evoluce

V dnešním Svezení se podíváme na Volkswagen Golf IV. generace. Jak jezdí jedno z nejběžnějších aut s nejběžnějším motorem po letech? Jaký je golf ve srovnání s moderními auty? Posouvá se vůbec mechanická podstata moderního auta směrem ku prospěchu zákazníka nebo jen přibývá tlačítek a povinných asistentů a některé důležité aspekty, které dělají auto autem jsou upozaděny. Zaměřili jsme se na to během dvoudenního svezení a tady jsou naše odpovědi.

K designu snad jen tolik, že zde máme vůz z posledního roku výroby ve výbavě Pacific, pro kterou jsou typická pohledná šestnácti palcová kola a zadní svítilny s bílým proužkem, které přidají na svěžesti, jinak jde o běžný Golf, kterých za den potkáme na silnici desítky. Jen těžko by někdo neznalý hádal, že první kus vyjel z linky už v roce 1997, tvary jsou jednoduché a nadčasové, jak už to tak u koncernových aut i z tohoto období bývá, podobné platí i o interiéru.

Ergonomie není vždy ideální, třeba ovládání automatické klimatizace je utopené pod palubní deskou a údaje na displayi nejsou většinou dobře čitelné, na druhé straně pozice za ve dvou osách nastavitelným volantem je téměř ideální, zamrzí jen kratší podsedáky, řešením by byla příplatková anatomická sedadla. V noci jsou všechny přístroje modře podsvícené, což kabině dodává hodnotný dojem, pomáhají tomu i displaye rádia a automatické klimatizace a celkově bohatá elektronická výbava testovaného auta. Efektní podsvícení by ale bylo k ničemu, nebýt kvalitních materiálů a dobrého smontování a toho se zde naštěstí dočkáte. I po mnoha tisících kilometrech nikde nic nevrže, poměrně tuhému podvozku navzdory.

Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým sportovním podvozkem, jeho hodnocení tak nelze vztáhnout na všechny ostatní verze. Tato konfigurace trochu přidá na jistotě a obratnosti, trochu víc ubere na komfortu. Nerovnosti spíše kopíruje, než filtruje, dobrou zprávou je, že to dělá v tichosti a o jeho práci téměř nevíte. Dohromady to jde s přesným, ale na dnešní dobu nezvykle těžkým řízením a krátkým a přesným řazením, které se při přechodech trochu zadrhává. Zajímavé je porovnání s Golfem sedmé generace, který se u slabších motorizací po letech vrátil k jednoduché zadní nápravě. Sedmička těch několik let vývoje nezapře, stejně tak určitou míru šetření, nemůžu si pomoct, ale starší bratr na mě působí masivnějším a poctivějším dojmem, bavíme se tu ale o drobných, těžko postřehnutelných nuancích, to ale jen tak bokem. Moderní Golf je při jízdě tišší, řízení si zachovalo přesnost a elektronický posilovač už není posilovač rukou, řazení je čistší. Adekvátní alternativou ke sportovnímu podvozku testovaného Golfu jsem nejel, nicméně z toho, co jsem poznal, je běžná sedmička při zachování dostatečného komfortu při zatáčení, i na nerovném povrchu, minimálně stejně jistá a ovladatelná.

Benzínová jedna šestka s šestnácti ventily a 105 koňmi byla v případě Golfu volbou rozumu, nevyniká spotřebou ani výkonem, je ale poměrně jednoduchá, není vybavena přímým vstřikováním, variabilním nastavováním čehokoliv ani turbem. Oproti verzi s osmi ventily se kroutící moment posunul do vyšších otáček a pro intenzivnější zrychlení je třeba motor vytočit, městskou padesátku ale zvládá i na pětku. Moderní nástupce v podobě 1.2 TSI je v určitých ohledech uživatelsky příjemnější, hlavně díky turbodmychadlu, a tím i nízko položeného kroutícího momentu, pak také o litr až dva nižší spotřebě. Jedna šestka naproti tomu nabízí konstrukční jednoduchost a okamžitý přísun výkonu v případě potřeby a o něco větší řidičskou atraktivitu, reakce na plyn jsou totiž bezprostřednější a kolem šesti tisíc otáček se dočkáte i výkonové špičky, to 1.2 TSI je výkonově plochý motor bez výraznější gradace.

Jaký tedy Golf IV. generace v dané specifikaci je? Snaží se být sportovní, ona sportovnost ale není dost dobře využitelná a když skutečně přitlačíte na pilu, není jízda s ním úplně přesvědčivá, občas odskočí, sem tam se sklouzne, prostě to dostatečně nenahrazuje ústupek na komfortu. Dnešní auta, bavme se o Golfu sedmé generace, mají nůžky mezi komfortem a sportovností sevřenější a pro o něco svižnější průjezd zatáčkou nemusíte obětovat větší míru pohodlí a naopak, jsou také univerzálnější a postřehnutelné je i směřování k větší uživatelské přívětivosti. Celkově je ale Golf IV. Generace povedené auto, jeho stáří je patrné, a to i po mechanické stránce, vývoj nicméně nešel dopředu tak rychle, než aby rozdíly mezi autem vyrobeném kolem přelomu milénia a dnes byly nějak zásadní, navíc, když i tehdy fungoval dobře. A tak je i v dnešní době plně dostačující vůz, drobné nedostatky může kompenzovat výbornou kvalitou zpracování. Golf není jen auto, je to myšlenka, kterou definuje univerzální auto pro masy po celém světě a i z tohoto důvodu nemůže a nemohl být špatný.

Technické parametry

Motor Zážehový atmosféricky plněný čtyřválec
Objem 1598 cm3
Výkon 105 (77kw) hp / 5700 rpm
Toč. moment 148 Nm/ 4500 rpm
Převodovka Pětistupňová manuální
Max. rychlost 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,8 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 6,9 l/100 km
Celková hmotnost 1145 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 4149 x 1735 x 1444
Rozvor 2511 mm
Objem nádrže 55 l
Objem zavazadelníku 330 l
Základní cena testované motorizace      –

Fotogalerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *