Škoda Octavia II 2.0 FSI – Téměř RS

Octavia druhé generace už byla jistě probrána ve všech myslitelných i nemyslitelných ohledech, platí to ale hlavně o verzích s naftovými, základními, případně přeplňovanými motory. Jaká ale byla svého času druhá nejsilnější Octavia s atmosférickým dvoulitrem s přímým vstřikováním? Byla správnou volbou pro náročnějšího řidiče nebo měla vysokou spotřebu při sotva uspokojivém výkonu? Svezl jsem se s ní a jízda to nebyla nezajímavá, pokud plánujete koupi ojetého vozu nižší střední třídy a při řečení slova turbo začnete bouchat hlavou o stěnu nebo jen chcete zavzpomínat, jaké to bylo jezdit autem v době, kdy downsizing byl stále hlavně pojmem ve slovníku, čtěte dál.

Kapitolu designu dnes odbudu zmínkou o dobré výbavě testovaného kusu. Velká kola, černá metalická barva, uvnitř se lesknoucí polokožené sedačky, dnes už archaická navigace a xenonové světlomety dělají z Octavie i dnes atraktivní auto, jednoduché, ale zároveň svébytné vzezření zaručuje jen pomalu stárnoucí design. Interiér na tom není jinak, dominuje mu černá barva a dojem z něj je velmi dobrý, ergonomie je příkladná, kvalita taktéž. Co se mi na Octavii vždy líbilo jsou silné rámečky kolem oken, podporuje to dojem masivnosti, zajímavé je, že v době jejího vzniku se už u koncernových aut používal jiný princip. Jaký? Můžete se podívat TADY.

Přesuňme se ale k tomu nejzajímavějšímu, a to k samotné jízdě. Po nastartování se ozve neobyčejně hrubý, tvrdý a cvakavý zvuk, způsobený vyšším kompresním poměrem a vstřikováním přímo do válců (není zde použito vrstveného provozu, jako třeba u vozů VW, ale používá se zde stále stejná homogenní směs), nejeden neznalý by hádal, že se jedná o naftový motor, uvnitř je ale takřka neslyšitelný, jeho chod je na čtyřválec sametový, to i díky dvouhmotovému setrvačníku. Dvoulitr má i v nízkých otáčkách dostatečný kroutící moment, než abyste ho museli vytáčet, zároveň je prostý, oproti obdobně výkonnému přeplňovanému motoru ( 1.4 TSI?), turboprodlevy, takže jízda a rozjezdy s ním jsou příjemnější, v okamžité chvíli máte pod nohou vždy největší možný výkon v závislosti na otáčkách. Ve vyšších otáčkách výkon graduje a točit jej lze až skoro do 7 tisíc, v tu chvíli má zajímavý zvuk a poskytuje nenásilnou, ale slušnou dynamiku. Na ježdění na okruhu, jak si můžete přečíst ZDE, to úplně není, nedostatečnou bych ji ale v žádném případě nenazval. Spotřeba se dá dostat i k 6 litrům, to však za předpokladu, že budete využívat potenciál motoru jen výjimečně, při běžné, až svižnější jízdě a ve městě počítejte něco mezi 7 a 8 litry.

 

Zkoušené auto bylo vybaveno originálním sportovním podvozkem Eibach, sníženým o 15 mm a ten funguje skvěle, jinak řidičsky relativně nudné Octavii dodává něco málo z DNA verze RS, se kterou už je svezení zajímavější. Jeho naladění je stále dostatečně komfortní, v kombinaci se sedmnácti palcovými koly se podle mě jedná o nejlepší možnou konfiguraci podvozku ve dvojkové Octavii. Při přejezdu větších nerovnosti se nerozhoupe tolik, jako s běžným s podvozkem, nerozhodí jí ani nečekaná souhra nerovností v zatáčce a při tom všem z vás nevytřepe duši, poddajnost a i určitá měkkost jí zůstala.

Po delší době jsem si připomněl, jak dobrým autem může, nebo mohla, chcete-li, Octavia být, záleží však na konkrétní specifikaci, jakou si první majitel u prodejce objednal. Třeba testovaný dvoulitr s předokolkovým liftbackem skvěle souzní, zvednuté kombi se čtyřkolkou nebo automatickou převodovkou (klasickou, ne DSG), už taková výhra být nemusí, spotřeba pak totiž roste a auto moc nejede. V našem případě se to však nestalo a nezmařený výkon byl díky skvělému podvozku do posledního koně využitelný, jízda byla efektivní, tichá a pohodlná a svezení ve mně zanechalo velmi dobrý dojem, zároveň mi připomnělo, o co všechno s downsizingem přicházíme, menší turbomotory totiž některé jízdní kvality pořádné atmosféry nahradit nedokáží.

Technické parametry

Motor Zážehový atmosféricky plněný čtyřválec
Objem 1984 cm3
Výkon 150 (111kw) hp / 6000 rpm
Toč. moment 200 Nm/ 3500 rpm
Převodovka Šestistupňová manuální
Max. rychlost 212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,4 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 7,4 l/100 km
Celková hmotnost 1320 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 4572 x 1769 x 1468
Rozvor 2578 mm
Objem nádrže 55 l
Objem zavazadelníku 580 l
Základní cena testované motorizace 605 000 Kč

 

Fotogalerie

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *