Škoda Octavia III 2.0 TDI – Ještě, než přišel facelift (+video)

Ještě před příchodem faceliftované verze Octavie jsme vyzkoušeli její původní verzi třetí generace a zjišťovali jsme, které aspekty by si zasloužily vylepšení či omlazení a kde bychom naopak nic neměnili. Během příštího roku pak otestujeme faceliftovanou verzi s obdobným motorem a uvidíme, kde byly naše představy o vylepšení na místě a kde naopak automobilka usoudila, že změny není třeba.
Dnes se podíváme na Octavii 2.0 TDI s druhým nejsilnějším naftovým motorem se 150 koňmi a automatickou převodovkou.

Mluvit o designu Octavie je asi zbytečné, za ty skoro čtyři roky, co ji vídáme na silnicích, se její jednoduché tvary musely vštěpit do hlavy snad i úplnému automobilovému ignorantovi. Na druhou stranu si můžeme říct, že její jednoduché křivkou stárnou velmi pomalu a rozhodně se nedá říct, že by vypadala zastarale, o to více byla překvapivá radikální změna v podobě rozdělení předních světlometů, o tom ale až někdy příště. Vzhled exteriéru je tedy bez připomínek a nakolik bude osvěžená příď přínosem si budeme muset počkat.

V interiéru není situace o moc jiná, vévodí mu jednoduché funkční tvary a je prostý ergonomických přešlapů. V testované verzi byl ozvláštněný tmavo-světlou barevnou kombinací, jinak ale žádné výstřelky nečekejte, bez ohledu na výbavu. Snad jen ten dřevěný dekor působí jako pěst na oko. Celkovou kvalitu zpracování kazil akorát vibrující plast kdesi v palubní desce, pravděpodobně se ale jednalo o nedostatek našeho vozu. Pozice za volantem je ideální a ovládací prvky nekladou velký odpor, to je přínosem pro nenáročnost a neúnavnost z jízdy. Testovaný vůz byl vybavený základní verzí navigace, u které jsem trochu bojoval s odezvou odporového displaye, funkčně ji ale vyloženě nic nechybělo, pokud si ovšem nepotrpíte na horkých novinkách z elektronického průmyslu, v takovém případě má Škoda v nabídce jiná „děla“. Místa je ve všech směrech dostatek, sedadla by mohla mít ještě o kousíček delší sedáky, sedí se v nich ale dobře, jejich tužší polstrování dobře podrží v zatáčkách a nerozbolí záda při delší jízdě. Podobné platí i o těch zadních, podporu spodní části stehen zde nedostanete, vzpomenu si ale jen na málo současných vozů stejné nebo i vyšší třídy, kde tomu je jinak. Podélně i nad hlavou je prostoru dost, přestože je auto vzadu třímístné, cestování pro tři dospělé je vzadu dost nekomfortní, hlavně kvůli tvarování sedadel směrem ke dveřím. Do kufru i nadále schováte dva vzrostlé nosorožce, upevnit je můžete Simply Clever zarážkami.

Po možná trochu nezajímavém shrnutí statických dojmů se konečně dostáváme k jízdě. Šestistupňová automatická dvouspojková převodovka se spojkami v olejové lázni a naddimenzovanou konstrukcí se v drtivé většině případů umí rozjet bez škubnutí, nahoru řadí neznatelně, dolů taky v případě, že ji nepřekvapíte náhlým stisknutím plynu, to si pak na podřazení počkáte. Údernějšího zátahu od motoru se dočkáte od asi 1900 otáček do přibližně 4200, převodovka při plném zatížení přeřadí ve 4800. Zvuk je v takovém režimu jadrně sportovní, při klidné jízdě dobře odhlučněný a neobtěžující. Dynamicky mě Octavia svým zátahem potěšila, oproti motoru 1.6 TDI je zde cítit jakási mohutnost výkonu při sešlápnutí plynu, něco o tom vypovídá zrychlení na sto kilometrů za 8,7s. O to více překvapivé bylo, že jsme nedosáhli vyšší tachometrové rychlosti, než 210 km/h oproti udávaným 215 km/h. Těžko říct, čím to bylo, rovinka byla ale dostatečně dlouhá na to, aby mělo auto čas zrychlit. Že je to jen zřídka kdy a zřídka kde omezující záležitost je druhá věc.

Řízení lze nastavit do několika režimů – Sport, Normal, Eco, Individual. Eco přidává funkci plachtění, tedy jízdu s vyřazenou rychlostí, plynový pedál v tomto modu působí mdle a motor se občas podtočí a zaduní, na druhé straně je pak spotřeba klidně i pod 6 litry. Výkon brzdové soustavy plně odpovídá potenciálu motoru, žádné vadnutí jsem nezaznamenal ani při opakovaném zpomalování z vyšších rychlostí. Spotřeba se při běžné jízdě pohybovala kolem 5,5 litrů, při využívání potenciálu motoru nepřesáhla 8L, což jsou skvělé hodnoty. Další věcí, kterou nemůžu nezmínit je použití jednoduché zadní nápravy s torzní příčkou namísto sofistikovanějšího multilinku. Vzpomínám si, jak diskutovanou záležitostí tohle specifikum bylo, čas ale ukázal, že ani majitelé Octavií s jednodušší nápravou nejsou ochuzeni o kvalitní jízdní vlastnosti. Auto s ní nemá problém s českými ementálovými silnicemi, nerovnosti pohlcuje za občasného pobouchnutí, právě hlučnost zadní nápravy bude asi jednou z menších nevýhod. Při aktivním průjezdu zatáčkami si vlečená náprava vede dobře, na nerovnostech neodskakuje, celkově bych řekl, že je podvozek nastavený neutrálně a tupě, což se projevuje celkovou jistotou i na rozbitém povrchu, stabilitou při prudkém brzdění a celkem očekávatelnou nedotáčivostí na hranici adheze.

Na Octavii se čas moc nepodepsal. Vypadá dobře, jezdí dobře, až na detaily působí kvalitním dojmem. Co bych s příchozím faceliftem změnil? Zásadní nedostatky snad žádné nemá. Palivová nádrž by mohla být větší, kapotě by slušely plynové vzpěry místo klasické podpůrné tyče, multimediálnímu systému by pomohl lepší display, zadní sedáky by mohly být delší a některé plasty by si zasloužily přepracování. Testovaný vůz nepřekypoval příplatkovou výbavou, takže jak se chovají například některé elektronické systémy, nemohu zcela zodpovědně říct. Z testu by se mohlo zdát, že Octavii III považuji za dokonalé auto, to by ale nebyla pravda, povedená je, k dokonalosti jí ale pár věcí chybí, je však dokonalou Octavií, tedy přesně takovým autem, jakým být má, univerzálním, dobře a chytře vymyšleným, pohodlným a praktickým.

Technické údaje

Motor vznětový čtyřválec přeplňovaný jedním turbem
Objem 1968 cm3
Výkon 150 (110kw) hp /3500 rpm.
Toč. moment 320 Nm/1750– 3000 rpm
Převodovka Šestistupňová DSG
Max. rychlost 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8.7 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 4,5 l/100 km
Celková hmotnost 1350 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 4659 x 1814 x 1461
Rozvor 2686 mm
Objem nádrže 50 l
Objem zavazadelníku 590 l
Základní cena testované motorizace 670 000 Kč

Fotogalerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *