Volkswagen Passat 3.2 FSi – Mainstream s puncem exkluzivity

Passat v současné generaci nekoupíte s jiným, než přeplňovaným motorem, ještě nedávno tomu ale bylo jinak a kromě běžných motorizací tu byla možnost volby velké atmosféry s celkem zajímavou konstrukcí VR, s původem někdy v devadesátých letech. Passat B7, tedy modifikovanou generaci B6, bylo možné objednat s šestiválcem o objemu 3.6 litru a výkonem 300 koní. Stejným motorem byla vybavena i verze R36 v předchozí generaci B6. Druhou nejlepší motorizací v té době byla právě 3.2 s civilním vzezřením, kterou jsme vyzkoušeli. „Starý“ šestiválec nabídne úžasný zvuk a spoustu charakteru, máme tedy odchodu těchto motorů litovat nebo moderní přeplňované čtyřválce, dosahující podobných výkonů, dokáží uhynulé mohykány dob minulých přinejmenším plnohodnotně nahradit?

Už zvenku poznáte, že nestojíte před úplně běžným Passatem, kterých jezdí po českých silnicích mraky. Hlavními znaky k identifikaci tři dvojky jsou velké jedno pístkové brzdy, které se sotva vejdou do sedmnácti palcových disků, dále pak dvě koncovky výfuků, každá na straně, není to ale stoprocentní, protože stejně řešený výfuk měly třeba i verze s dvoulitrem a čtyřkolkou. Verze s těmito motory mají často velmi bohatou výbavu, v našem případě Individual, a před námi je tak byť ne plně, tak velmi bohatě vybavený stroj, obsáhlým výčtem vás nebudu zdržovat, pro zajímavost zmíním čalounění z bůvolí kůže, nezávislé topení, fotovoltaický panel ve střešním okně, nebo třeba adaptivní tempomat.

To nejzajímavější však přichází po nastartování motoru, nejlépe studeného, kdy krásně a sirově chraptí. Uvnitř je na volnoběh neslyšitelný, drobné, těžko postřehnutelné záchvěvy a vibrace se však od něj přenáší, perfektní vyváženosti řadového šestiválce nedosahuje, to není výtka, jen poznámka. Když sešlápnete plný plyn, rozpoutá se u auta tohoto typu nečekaná symfonie a inženýři, kteří navrhovali výfukový systém se museli pěkně odvázat, protože si nepamatuji více nenápadné auto s méně nenápadným zvukem. I neznalý člověk nenadšený do aut má pocit, že jede v něčem vyjímečném a to nejlepší jde slyšet zvenčí. Alespoň pro přibližnou představu přikládám video, ve skutečnosti, je ale zážitek ze zvukového projevu násobně větší. Na pocitu exkluzivity přidává automatická převodovka, krásný zvuk je totiž přerušován jen v nezbytně krátkých chvilkách a při přeřazení si občas zachraptí, není to nepodobné drahým supersportům. Zajímavé je, že odvozená tři šestka v generaci B7 už tak výrazný projev nemá, za to třeba Golf 5 R32 se stejným motorem má zvuk ještě o něco zajímavější a sirovější. Při uvolněné jízdě je zvuk upozaděn, občas se ozve a vám pořád připomíná svůj potenciál. Ten není úplně marný, je třeba si ale uvědomit, že svádí boj s o poměrně těžkým autem, s danou výbavou odhadem kolem 1850 kg, a lineární zátah motoru pak nepůsobí tak razantně, jak některá soudobá dvoulitrová turba, nemyslím si ale, že by to mělo kohokoliv trápit, dynamické schopnosti vozu jsou i tak velmi zajímavé a hlavně se zde neočekává boření každé desetiny při zrychlení, jde o noblesu, charakter, kterou takový motor nabízí a to žádný čtyřválec nenahradí. Pokud bych si mohl vybrat, upřednostním právě tyto vlastnosti na úkor pár o něco málo lepšího zrychlení a pružnosti.

Šestistupňová převodovka DSG s mokrými spojkami řadí nahoru rychle a plynule, pokud nemá nachystaný správný převod, změna stupně chvíli trvá, při rozjezdu si občas cukne, to jsou ale vlastnosti pro DSG typické, až nejnovější typy jsou v těchto ohledech o něco lepší, automatická převodovka se každopádně pro auto tohoto typu hodí a jiná k mání ani nebyla. Pohon 4×4 zprostředkovaný Haldexem 4. generace funguje neznatelně a zadní kola připojuje včas, při rozjedu bez protočení těch předních. Vzhledem k tomu, že je zde jednoduše jedním stiskem vypnutelné ESP, zvládne Passat při nižších rychlostech i menší powerslide a na sněhu umí být zábavný. Chová se předvídatelně a pod plynem přetáčivě, elektronika, vyjma ABS, jakkoliv nezasahuje, v dnešní době věc nevídaná a přitom taková blbost. Jízdní vlastnosti, navzdory sportovnímu podvozku, odpovídají spíše kombíku s těžkým motorem nad předními koly, Passat je tak na limitu nedotáčivý, čtyřkolka moc nepomůže a nemá příliš rád rychlé změny směru, mašina na okresky to není, silnému motoru a těžkému autu dokáže nabídnout solidní oporu.

Kouzlo tohoto auta je jinde, dokáže vytvořit unikátní atmosféru a vyvolat pozitivní emoce svým nekompromisním zvukovým projevem, který od podobného vozu nečekáte a není to jen první dojem, ticho a kultivovanost v případě potřeby vás neomrzí ani po letech. Sám jsem byl překvapený, jak diametrálně rozlišný může být dojem oproti v drtivé většině se vyskytujícím naftovým dvoulitrem, vibrace, hluk a smrad dávají na cokoliv mimořádného zapomenout, nehledě na výbavu. Spojte si to se zajímavou výbavou a vyjde vám z toho naprosto univerzální auto, jistě, s mnoha kompromisy, které má ale něco navíc, má již několikrát zmiňovaný charakter, který novým autům často chybí a který dokáže i z běžné cesty do práce udělat příjemný zážitek. A umí jezdit i za sedm a půl.

Video

(video není naší tvorby)

Technické parametry

Motor Zážehový atmosféricky plněný šestiválec (VR)
Objem 3182 cm3
Výkon 250 (184kw) hp / 6250 rpm
Toč. moment 320 Nm/ 3200 rpm
Převodovka Šestistupňová DSG
Max. rychlost 243 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,2 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 10,1 l/100 km
Celková hmotnost Cca 1800 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 4774 x 1820 x 1517
Rozvor 2709 mm
Objem nádrže 70 l
Objem zavazadelníku 513 l
Základní cena testované motorizace 1 250 000 Kč

Fotogalerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *