Masarykův okruh – Odpoledne na ringu

Snad každý automobilový nadšenec by se chtěl alespoň pár minut projet na závodním okruhu. Někteří mají to štěstí, že jim kapsu tíží klíče od sportovní víkendovky, která stojí většinu času ve vyhřívané garáži, jiní mají v rodině jen a pouze jedno auto, a to ještě kombíkovou krabici s naftovým generátorem a dětskou sedačkou vzadu. Tak či onak, v rámci hodin k tomu určených se na okruhu může svézt každý a nemusí to být jen o sportovních choutkách, ale i o bezpečnosti a v tomto případě se nejedná jen o alibistické fráze. Méně zkušení řidiči si zde mohou vyzkoušet auto v limitních situacích. Na druhou stranu je třeba říct, že určité zkušenosti a především ohleduplnost k ostatním jsou zde potřeba.

Já jsem během léta navštívil Masarykův okruh při příležitosti volných jízd pro veřejnost, a byť to bylo s relativně obyčejným autem pro denní ježdění, užil jsem si to. Brněnský okruh má několik specifik, trať je dost široká s rozlehlými únikovými zónami a je zde také výrazné převýšení 74 metrů, které pocítíte hlavně na předposlední rovince, tady slabší auta ztrácí dech. To byl trochu i můj případ, jízdu jsem absolvoval s Octavií 2.0 FSI se 150 koňmi. Pro denní ježdění příjemný tichý motor, pro řádění na okruhu přeci jen pár koní schází, na druhou stranu průběh výkonu je hezky lineární a ve vysokých otáčkách má hezký zvuk. Octavia měla sportovní podvozek snížený o 15 mm a 17-ti palcová kola s kvalitním obutím. První kolo je vždy zahřívací, zahřívají se gumy, motor, převodovka, seznámíte se s prostředím. Pak přijde cílová rovinka a celé to začne. Nedá se to srovnat s jízdou na běžné silnici, trať je docela široká, a tak i když vám pískají pneumatiky motor ždímete na pokraj možností, nemáte pocit takové rychlosti, jakou se doopravdy pohybujete, zároveň je to ale neskutečně návykové. Ideální stopu a brzdné body je třeba chvíli hledat, musíte si také dávat pozor na ostatní účastníky, neplatí zde totiž žádné z pojištění. Kolik ujedete kol závisí samozřejmě na vaší rychlosti, počítejte mezi 5 a 8 během jedné vyjížďky.

Octavia si s ostrou jízdou poradila nad očekávání dobře, brzdy se nedostaly do stavu, kdy by byl znatelný úbytek jejich účinku, to je dané i tím, že okruh je spíš než technický dost „rychlý“. Motor bez přehřívání zvládl takřka 20 minut v omezovači, opět bez znatelné změny ve výkonu. Jediné, co si s nelehkým liftbackem a mojí nešetrnou jízdou příliš neporadilo, byly pneumatiky. Po třetím kole se začaly přehřívat a auto začalo být výrazně nedotáčivé, změnou stylu jízdy by je ale šlo ušetřit.  Jinak to bylo ale šest úžasných kol a zdaleka jsem nepatřil k nejpomalejším, to záleží ale na tom, v jaké sestavě se na trati potkáte, o závodění zde nejde. Po jízdě, obzvlášť dnes, v turbomotorové době, je důležité nechat motor a vše ostatní dochladit. Octavia jízdu bez sebemenší újmy zvládla, horší to už bylo s pneumatikami, na kterých se vlivem přehřátí vytvořily žmolky a pár kilometrů trvalo, než se zajely, to už byly asi o 2 mm vzorku chudší. Samotná cena za vstupné na okruh je tak většinou jen zlomek celkových výdajů za perfektní odpoledne, je třeba připočíst náklady za palivo, opotřebení gum a dalších dílů. Zmiňuji to spíše pro ty, kteří se na okruh teprve chystají nebo je to pro ně sváteční událost Pokud chcete brát okruhové ježdění vážně, finančně se dostáváte o několik řádů výše.

„Dokonalé“ odpoledne jsem zakončil na motokárách, které jsou kousek od hlavní tribuny. Trať má zajímavý profil s kvalitním povrchem a i proto, že je umístěna hned vedle hlavního okruhu zde máte pocit, jako byste byli jeho součástí v roli závodníka, pochybuji, že na jiných motokárách v okolí zažijete cokoliv podobného.

Fotogalerie

1 komentář: „Masarykův okruh – Odpoledne na ringu

  • 19.3.2017 (19:37)
    Permalink

    Hodiny na okruhu a škola smyku by měly být součástí autoškoly. A pro některé řidiče hodiny terapie a posezení u psychologa. MO je jinak fajn, akorát tam je pro veřejnost jen pár hodin za rok.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *