Škoda Fabia 1.2 TSI 81kw – Malé auto s velkým duchem

Na test se k nám dostalo jedno z nejprodávanějších a nejoblíbenějších malých aut, Škoda Fabia s nejsilnějším motorem a velmi bohatou výbavou. Dokáže překvapit, kde byste to nečekali, potěšit tím, čím byste čekali a nezklame vás ničím, dokonalá přesto není.

Začněme tradičně vzhledem. Škoda se zde odkazuje na velmi úspěšnou první generaci, auto tedy působí širší, nižší a řekněme vyváženější. Dle širokého publika se tento krok povedl a i mně se auto líbí. Testovaný kus se 17 palcovými koly obzvlášť, ikdyž dát tak velká kola na vůz velikosti Fabie není zrovna praktické. Jednak kvůli dražším pneumatikám, také kvůli komfortu a s nižším profilem pneumatiky pěkné disky snadno odřete, přitom města a obrubníky budou hlavním teritoriem Fabie. Přesto, že se nebavíme o úplném nováčkovi, auto má stále šmrnc a troufám si tvrdit, že dlouho mít bude, stejně jako generace první. Ostré účelné tvary, zadní na okraji zatmavené světlomety, ty přední s LED denním svícením a projektorovými světlomety a další detaily předurčují design karoserie k dlouhé trvanlivosti. Uvidíme. Samozřejmě i tady platí úměra mezi penězi investovanými do příplatků a výsledným dojmem. U auta s panoramatickou střechou, mnou nedoporučenými koly, příplatkovými světlomety bude jiný než u holátka bez mlhovek.

Interiér

Interiér odpovídá současným trendům Škody, tvarovaní je ergonomicky zvládnuté, líbivé, materiálově však odpovídá třídě auta. Hraje se zde hlavně na praktičnost, prostornost a Simply clever řešení. Sedí se relativně vysoko, což je dobré pro výhled z vozu, třeba na Octavii jedoucí před vámi se díváte lehce jakoby shora. Budíky mají bílé podsvícení, které mi v noci trochu vadilo, samozřejmě je zde možnost utlumení intenzity, o to horší je pak čitelnost multimediálního systému, na který se musíte více soustředit. Multimediální systém (v nabídce je i lepší), je jednoduchý, ale funguje dobře, reaguje rychle, nemá problém s propojením s telefonem nebo s přehráváním hudby přes dobře dostupné USB. Rovněž nemám výhrady k automatické jednozónové klimatizaci, doporučuji ji. Odkládacích prostor je dost, stejně jako místa v přední části kabiny. Vzadu se sedí dost vzpřímeně, to ale v této kategorii nikoho nepřekvapí, místa je pro osoby do, řekněme 180 cm, akorát. Kufr se svým objemem 330 opět zapadá, po sklopení zadních sedáků vznikne výrazný schod.

Pohon

Testovali jsme Fabii s nejsilnějším přeplňovaným motorem o objemu 1.2 s přímým vstřikováním. S tímto motorem se již jistě velká část čtenářů setkala. Dává se do Octavie, Yeti, Rapidu nemluvě o jiných koncernových značkách. Motor je zbaven zásadního problému s přeskakujícím řetězem a když ho bude majitel nechávat dochlazovat po jízdě a dopřávat mu kvalitní olej každých 10 tisíc km, věřím, že bude i trvanlivý, to však ukáže čas. Na co se můžeme podívat hned je jeho dynamika. Samozřejmá je přítomnost turboefektu, kdy po přídaní plynu čekáte do přibližně 1800 otáček, než razantněji zabere, pak jeho tah roste do přibližně 5200 otáček, vytočit jej lze až do 6500, nicméně je to zbytečné. Ve středním pásmu jede vyrovnaně bez slabšího místa a s lehkou Fábií docela zacvičí, byť ani jako částečný zástupce verze RS se tvářit nemůže. Výkon motoru totiž trochu hatí dlouze zpřevodovaná šestistupňová převodovka, která by u městského vozu mohla být kratší, pozitivum se zde ale najde, při svižné jízdě na dálnici je nečekaně komfortní.

Jízda

Nečekejte komfort Audi A8, to opravdu ne, dobré odhlučnění jak od podvozku tak to aerodynamické v kombinaci s nízkými otáčkami v dálničních rychlostech, klidně i kolem 150 km/h, se ale postará o neúnavné přesuny i na delší vzdálenosti. Vibrace či dunění jsou autu také cizí, motor má jemný a tichý chod. Fabia je při vyšších rychlostech lehce nestabilní a je třeba dělat korekce volantem, zásadně rušící to ale není. V delších dálničních stoupáních musíte podřadit, někdy i o dva stupně, obzvláště při plném naložení vozu. Celkově je však i cestování na delší cesty příjemné, to se musím přiznat, jsem nečekal, chybí jen tempomat, který zde supluje jakýsi omezovač rychlosti, o jeho využitelnosti by se však dalo spekulovat, někomu možná vyhovovat bude. U třetí generace Fabie vsadili inženýři na měkčí naladění podvozku, ten funguje obstojně, karoserie se relativně dost naklání a to s již zmíněným vyšším těžištěm nepodporuje aktivnější jízdu v zatáčkách, díky tomu je ale i jízda po nerovnostech dobře snesitelná. Běžné zalátané cesty podvozek s bravurou zvládá, problém trochu nastává při ostrých nerovnostech v zatáčkách, kdy auto znejistí, znestabilní. Otázkou je, jakou měrou za to mohla obutá velká kola. S menšími koly bude tento jev rozhodně méně patrný. Jednou z mála výhod velkých kol je přenos hnacích/brzdných sil, Fabia nemá ani s jedním potíž, brzdy jsou dobře dávkovatelné a dostatečně dimenzované. To se bude hodit i v případě, kdy za vás zasáhne systém kritického brzdění, fungující asi do 40km/h. Během testování jsme se se spotřebou pohybovali kolem 6,5 litru benzínu, běžně však nebude problém jezdit za 5-6 s lehkou nohou, ve městě kolem 7.

Závěr

Fabia třetí generace již dávno není na českých cestách nováčkem, i tak jsme si ale potvrdili, že má stále co nabídnout a mezi konkurencí se neztratí. Dobře řešený, líbivý a využitelný interiér, ovšem s trochu horšími materiály a zpracováním, dobré jízdní vlastnosti na okreskách a dobrá ovladatelnost ve městě, komfortní naladění podvozku, nečekaná použitelnost na delší cesty dělají z Fabie vyvážené univerzální auto za adekvátní cenu.

*Za zápůjčení vozu děkujeme jihomoravskému dealerovi, kterého však z jistých důvodů nemůžeme jmenovat. Omluvte tedy drobné retuše SPZ a reklamního potisku ve fotogalerii.

Technické parametry

Motor zážehový čtyřválec s jedním turbem
Objem 1197 cm3
Výkon 108 (81kw) hp /4600 rpm.
Toč. moment 175 Nm/1400– 4000 rpm
Převodovka Šestistupňová manuální
Max. rychlost 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9.4 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 4,8 l/100 km
Celková hmotnost 1129 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 3992 x 1732 x 1476
Rozvor 2455 mm
Objem nádrže 45 l
Objem zavazadelníku 330 l
Základní cena testované motorizace 397 000 Kč

Fotogalerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *