BMW X1 Xdrive 25i – Stále BMW

Tohle auto bude pro většinu pravověrných fanoušků značky jen nafouklá nákupní taška, která má s BMW společné možná logo, volant a 4 kola. Sám považuji modely BMW z 90. let za, co se týče sportovního charakteru a vyváženosti, těžko dosažitelné a pohon zadních kol jako jedinou správnou možnost, pro přesné a nerušené ovládání, doba se ale posunula a požadavky zákazníků se změnily. Marketingová a finanční oddělení vládnou nad těmi technickými. Podíval jsem se na novou X1 bez předsudků, zapomněl jsem i na příčně uložený čtyřválec a celkově jinou koncepci. Ikdyž jsem měl na vyzkoušení auta jen omezený čas, pod kůži jsem se mi docela dostalo. Jak to dopadlo? Čtěte dál.

Design

Oproti minulé generaci je vše jinak a je to dobře. X1 je teď proporčně vyvážená, vypadá hodnotně a sebejistě, je však třeba zdůraznit, že vzhled exteriéru dost záleží na paketu, do kterého auto oblečete. Obzvlášť v M – sport to autu opravdu sekne, testovaný vůz byl právě v tomto provedení. Líbí se mi přední světla, která nejsou napojena na ledvinky a X1 se tak odlišuje od ostatních SUV značky. Na vzhled auta si nicméně musí každý udělat názor sám. Velikostně je auto skoro stejně velké, jako o třídu větší X3, z dané velikosti ale díky použité koncepci těží více. Více o tom v další kapitole.

Interiér

Na interiéru je víc než kdekoliv jinde vidět, že se tu bavíme o relativně novém modelu. Zkoušený kus byl napěchován snad maximální výbavou, nicméně základní architektura bude vždy stejná a ta se povedla. Základní členění palubní desky vychází z řady 2, zde mi ale přišlo strmější, uprostřed vyčnívá display multifunkčního systému. Ten funguje rychle, bez prodlev a jeho ovládání je přehledné, jen si na něj musíte chvíli zvykat. Jednoduchost a účelnost jsou hlavní rysy, tomu odpovídají i klasické budíky BMW. Zde bych se rád pozastavil. Výrobci se dnes předhánějí ve velikostech displayů budíků, v jejich barvách a provedeních. BMW jde cestou jednoduchých, oranžově podsvícených budíků, a ikdyž to možná nevypadá tak cool, prostě to funguje. Ve dne jsou bílá čísla na matném plastu dobře vidět, v noci je oranžová velmi příjemná pro oči. V dolní části je sice zakomponován display, ani ten ale v noci nevypaluje oči, informace o jízdních režimech, najetých kilometrech zobrazuje opět velmi příjemně. Měl jsem možnost vyzkoušet i vůz vybavený head-up displayem, ten má dobrou grafiku, bílá čísla přes den, oranžová přes noc. A promítá na sklo, ne na čirý plast. Na tyhle povedené budíky se díváte z pohodlného sedadla, které má široké možnosti nastavení a nechybí dostatečné boční vedení ani typický prvek pro BMW, prodloužitelný podsedák, je to skvělá věc, zvláště pro vyšší osoby. Jednalo se opět příplatková sedadla, jak jsou na tom základní, nemohu říct. Jestli z nového uspořádání pohonného ústrojí něco opravdu těží, je to vnitřní prostor. Ve všech směrech je ho dostatek a to i na zadních sedadlech, která jsou nyní použitelná i pro dospělé osoby a mají relativně dlouhý sedák. Kufr, který má 505L, záleží však na poloze posuvných zadních sedadel, je řešen prakticky, na danou kategorii auta bych ho označil za adekvátní. Použité materiály v interiéru vynikají kvalitou, nevím, nakolik byl tento pocit ovlivněný vyšší nespecifikovanou výbavou, ale větší zhoršení bych v žádném směru neočekával. Plasty pevně lícují, hliníkové kliky působí věrohodně a kůže působila silně a houževnatě, hezky voněla. Celkově máte pocit že sedíte v prémiovém autě, pocit pečlivého zpracování na vás dýchá z každého detailu. Díky vysoké odolnosti karoserie proti krutu by se nemělo objevovat vrzání a klepání ani po mnoha kilometrech, to ukáže ale až čas. Nedostatky se zde hledají opravdu špatně.

Motor

Dávno jsou pryč časy, kdy označení 25i znamenalo řadový šestiválec, ten nahradil přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, který sice nemá zdaleka tolik charakteru, vyšší kroutící moment v nízkých otáčkách však u auta typu SUV není na škodu. Jedná se o nejvýkonnější aktuálně dodávaný motor a 231 koní ostudu v žádném případě neudělá. Když šlápnete na dobře kalibrovaný plynový pedál, auto se za sportovního rapotu svižně rozjede, převodovka řadí hladce a v komfortním nebo eko módu ve velmi nízkých otáčkách, takže je v kabině příkladné ticho, to začne kazit až hučení od kol a odporu vzduchu. Vše je však na lepší, než dobré úrovni. Nástup turba je zpožděn minimálně a je pozvolný, reakce na plyn jsou pak skoro okamžité. Výkonovou špičku vyloženě nemá a průběh výkonu je plochý bez výraznější gradace, ve vyšších otáčkách má alespoň hezký zvuk, který údajně není dokreslen reproduktory. Motoru sekunduje osmistupňová samočinná převodovka Aisin a dobře si s ním rozumí. Nestává se, že by nevěděla co zařadit, jak se stává u některých 9 stupňů. V režimu Sport řadí nahoru s trhnutím dolů s meziplyny. Jinak o změně stupňů ani nevíte.

Podvozek, jízda, ovladatelnost

Testovaný kus byl vybavený adaptivním podvozkem, doporučit jej ale úplně nemohu. V normálním režimu je auto tuhé a nerovnosti spíš kopíruje než filtruje, vzhledem k tomu že je podvozek dobře odhlučněný, jízda je příjemná, byť není dokonale komfortní. Ve sportu už je auto trochu prkenné a tohle nastavení se hodí leda na silnice s výborným povrchem. Celkové naladění na sportovní notu se odráží v přesném řízení s citem kolem středové polohy. Dobré ovladatelnosti sekunduje ideálně nakloněný a tvarovaný, v našem případě příplatkový, volant, přemíru citu v něm ale nečekejte. Pedály jsou rovněž dobře nastaveny, citlivost plynu se mění podle nastaveného jízdního režimu, stejně jako odpor posilovače řízení. Jezdit s X1 na limitu neláká, po překročení přilnavosti je nedotáčivá, pohon zadních kol vám příliš nepomůže, svižnou až rychlou jízdu ale v pohodě zvládá.

Závěr

Přiznám se, že s konkurenty od Audi a Mercedesu nemám podrobné zkušenosti, nemohu je tedy spravedlivě srovnat, pravdou ale je, že se nová X1 velmi povedla a bude dobrým třídním soupeřem. Oproti předchůdci se jedná o kompletně nové a jiné auto a myslím, že nová identita se k typu auta hodí. SUV má být hlavně praktické a prostorné a toho šlo nyní docílit. Velmi pohledný design, prostorná, praktická a kvalitně zpracovaná kabina a schopný, byť trochu tužší podvozek a dostatečně výkonné motory jsou velmi lákavý mix vlastností, který dává částečně zapomenout na absenci šestiválcových motorů a verze s čistě zadním pohonem. Pravda, cena odpovídá prémiové úrovni, za utracené peníze ale získáváte komplexní a schopné auto. A když ho řídíte, pořád cítíte v rukách, že je to BMW, jen z podstaty trochu jiné…

*Z důvodu kvality fotografií přidáváme fotogalerii z akce BMW X Generation X, kterou jsme také navštívili, auto na snímcích plně odpovídá testovanému modelu. V dalších testech už se pokusíme přinášet autentické fotografie i s videi.

Technické parametry

Motor zážehový čtyřválec přeplňovaný jedním turbem
Objem 1998 cm3
Výkon 231 hp /5000 – 6000 rpm
Toč. moment 350 Nm/1250– 4500 rpm
Převodovka Osmistupňová automatická
Max. rychlost 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 6.5 sec
Spotřeba paliva (kombinace) 6.4 – 6.6 l/100 km
Celková hmotnost 1540 kg
Rozměry (délka x šířka x výška) 4439 x 1821 x 1598
Rozvor 2670 mm
Objem nádrže 61 l
Objem zavazadelníku 505 l
Základní cena testované motorizace 1 102 500 Kč

Fotogalerie

 

1 komentář: „BMW X1 Xdrive 25i – Stále BMW

  • 7.11.2016 (14:25)
    Permalink

    S tema budikama souhlasim,lepsi jednoduchost nez vymyslet displeje a kraviny.Takhle to nevypaluje oci je to prehledny a funguje jak ma.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *